hur ska man göra med vaccinet?

Ska ni vaccinera er? Hur ska ni göra? Jag ska göra det. Hela min familj ska göra det, klart jag hänger på! Alla som har dött av vaccinet verkar vara äldre och människor med sjukdomar. Har suttit och googlat lite såhär på kvällskvisten. Dock blåser förstås medierna upp allt och precis alla tror nu att de ska dö/bli förlamade/bli blinda/rullstolsbundna/få ont i varenda liten kroppsdel/dö ännu mer, osv. Jag förstår de här människorna, jag är också orolig. Klart saker kan hända! Men så är det ju med alla vaccin. Jag själv känner att jag vill ta den av respekt för de som är känsliga för svininfluensan. Ja, det är en vanlig influensa (finns det några ovanliga influensor liksom? Influensa som influensa) men det här smittar snabbare än andra influensor. Många äldre är känsliga mot det, gravida, allvarligt sjuka människor, och yngre barn. Dessutom vet man ju inte om man är en av dem som blir allvarligt sjuka. En av mammas elever t.ex fick ligga på sjukhus i 4 veckor. Låter inte det härligt? Nej. Jag HATAR sjukhus. Dessutom vill jag inte missa så mycket när jag går i nian. Så jag tänker ta sprutan. Vi får se om jag dör. De flesta biverkningarna som rapporterats verkar inte så farliga.

Alla måste ju göra som de vill, men såhär känner jag. Jag tänkte inte heller ta sprutan först, men så pratade jag med mamma och ändrade mig. Det blir väl kul om jag dör också, right? Då får jag hänga med Gud och spela harpa hela dagarna.

Här är en artikel om vaccinet. Jag har strukit under lite saker.


Den artikeln var rätt bra faktiskt. Bra fakta.



Det här är skrivet av Anna Bäsén och hon bloggar om medicin och hälsa på expressens hemsida. Det här fick mig att skratta faktiskt, och lugnade ner mig i min oro. Läs bloggen genom att klicka här, hon har skrivit mycket om svininfluensan värt att läsa.

Så hur ska man göra? Det finns nog inget rätt eller fel svar på den frågan. Alla måste bestämma själva. Jag har i alla fall bestämt mig för att ta den, även fast jag är rädd.

/ Emelie ♥

Kommentarer
Postat av: Gustaf

Jag är ungefär lika smart som ett söndertvättat bananskal.

2009-10-26 @ 11:17:43
Postat av: Gustaf

Jag är också ungefär lika stark som en möglig tvättsvamp.

2009-10-26 @ 11:19:23
Postat av: linn

Jag ska iallafall inte ta den;)<3

2009-10-27 @ 17:10:35
URL: http://forlinn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0